Välkommen till min blogg. Här lägger jag upp bilder på olika saker jag designar. Väskor, tyg, kuddfodral och mycket annat. En del saker letar jag rätt på och gör en make over och annat designar jag själv. Visar även en del tips på olika pyssel, både pyssel som kräver lite mer utrymme men även pyssel som går att sitta vid köksbordet och må bra av. Hoppas att du som besöker min blogg får både inspiration och glädje att själv försöka. Besök även min andra blogg www.ingerssagor.blogspot.com där skriver jag olika sagor/berättelser och lägger upp en hel del enkla recept. Kram Inger

fredag 16 maj 2014

Frigolitskulptur

Jag har gjort en skulptur i frigolit. Att skära i frigolit är verkligen inte det lättaste eller ok det är lätt men till slut så har man små frigolitbitar över allt. Här tog jag ett större stycke frigolit, delade det på hälften och limmade ihop det. Hästhuvudet skar jag ut från ett annat frigolitblock. Kascherade alla delar med tyg för att det ska bli både hållbart och hårt. Kascherar gör jag med hälften vatten, hälften trälim som jag rör ihop och penslar på frigoliten. Först ett lager på frigoliten, sedan på med tygbitar och sedan lim igen ovanpå tyget. Låt det torka ordentligt minst 10-12 timmar. När det är torrt så spraymålade jag först "muren" och när den färgen hade torkat, vilket går ganska snabbt, så målade jag med pensel de vita ränderna för att det ska likna tegelstenar. Plattan målade jag vit på båda sidorna och hästhuvudet sprayade jag med silverfärg. Viktigt att tänka på att huvudet ska kunna ses från båda håll, dvs tredimensionellt. Jag satte fast hästhuvudet med ett armeringsjärn som stacks ner i "muren" för att sitta stadigt. Armeringsjärn även i botten så att det går att sticka ner i gräsmattan. Behöver förankras ordentligt så att den inte blåser omkull, frigoliten i sig är ju så lätt. Lacka med vattenbaserat lack för hållbarhet.



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar