Välkommen till min blogg. Här lägger jag upp bilder på olika saker jag designar. Väskor, tyg, kuddfodral och mycket annat. En del saker letar jag rätt på och gör en make over och annat designar jag själv. Visar även en del tips på olika pyssel, både pyssel som kräver lite mer utrymme men även pyssel som går att sitta vid köksbordet och må bra av. Hoppas att du som besöker min blogg får både inspiration och glädje att själv försöka. Besök även min andra blogg www.ingerssagor.blogspot.com där skriver jag olika sagor/berättelser och lägger upp en hel del enkla recept. Kram Inger

tisdag 16 april 2013

Fasan i keramik

När vi renoverade farstun så ritade jag egna tapeter med fasaner på, syns på bilden. Jag fick snabbt en tanke på att även göra en skulptur av en fasan. Sommaren 2012 samlade jag fjädrar efter fasaner, det är ett flertal lösa fasaner i byn och särskilt kring vårt stall. Min tanke var att skulpturera fasanen och klistra på riktiga fjädrar. Nu blev det så att jag gjorde en fasan i keramik, glaserade huvudet/halsen och klistrade sedan på fjädrarna på keramikkroppen. Nu står fasanen på en platta och benen är av armeringsjärn. På översta bilden står fasanen på en hylla som jag har byggt, se under etiketten "design möbler". Men när det är helt klart ska den stå på älghornet som ska bli en hylla med taggarna som krokar. Nedan finns också bilder på hur jag gick tillväga för att tillverka fasanen, steg för steg. Kroppen formade jag till med hjälp av ett lagom stort påskägg. Byggde sedan på med huvud och hals. Skröjbrände. När jag glaserade så var det bara huvud och hals som fick färg, själva kroppen ska ju täckas av fjädrar så den behövdes inte glaseras i någon färg. Jag lade på en underglasyr och sedan innan 2:a bränningen i keramikugnen så lade jag på en transparent blank glasyr, bilden där fasanen är helt vit. Efter glaseringen så var det bara att klistra på fjädrarna. Jag är nöjd med resultatet. Vill ni se hur det gick till när vi renoverade farstun, titta under etiketten "renovering farstu". Hoppas att ni blir inspirerade att skulpturera och att ni här har fått några tips.



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar