Välkommen till min blogg. Här lägger jag upp bilder på olika saker jag designar. Väskor, tyg, kuddfodral och mycket annat. En del saker letar jag rätt på och gör en make over och annat designar jag själv. Visar även en del tips på olika pyssel, både pyssel som kräver lite mer utrymme men även pyssel som går att sitta vid köksbordet och må bra av. Hoppas att du som besöker min blogg får både inspiration och glädje att själv försöka. Besök även min andra blogg www.ingerssagor.blogspot.com där skriver jag olika sagor/berättelser och lägger upp en hel del enkla recept. Kram Inger

fredag 22 februari 2013

Smycke i silverlera

Här har jag gjort ett smycke i silverlera. Det är mina initialer IK skrivet ihop. Spelkortet är helt enkelt till för att lätt kunna flytta på smycket som är skört innan det är bränt. Till det här smycket har jag använt bara lera, men det går att göra smycken med både pasta och spruta också. När smycket har torkat, om du vill att det ska gå fortare så kan du använda en hårtork. Kom bara ihåg att lägga smycket i en kartong eller något med hög kant, annars blåser det iväg. När smycket är torrt ska det brännas. Det finns då olika alternativ, brännugn, gasbrännare eller inbox till micron. Till det här smycket hade jag tillgång till brännugn så då fick det bli så. I ugnen tar det ca en timma. När smycket är bränt klart i ugnen är det hett, ta inte i smycket med bara händerna. Doppa i en skål/mugg med kallt vatten för att kyla ned. OBS är det glas i smycket så måste det svalna själv, doppar du det i kallt vatten så spricker glaset. När smycket har svalnat så är det dags att börja polera. Använd stålborste och polerstål så blir det riktigt blankt och fint. Klart. Våga prova för visst skulle det vara roligt att ha ett eget designat smycke i silver, lycka till. Nedan blir det några bilder från tillverkningen av mitt smycke.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar