Välkommen till min blogg. Här lägger jag upp bilder på olika saker jag designar. Väskor, tyg, kuddfodral och mycket annat. En del saker letar jag rätt på och gör en make over och annat designar jag själv. Visar även en del tips på olika pyssel, både pyssel som kräver lite mer utrymme men även pyssel som går att sitta vid köksbordet och må bra av. Hoppas att du som besöker min blogg får både inspiration och glädje att själv försöka. Besök även min andra blogg www.ingerssagor.blogspot.com där skriver jag olika sagor/berättelser och lägger upp en hel del enkla recept. Kram Inger

torsdag 19 juni 2014

Trädgårdsdamm

Jag har länge önskat mig en damm i trädgården. Vi har en fin sluttning som passar väldigt bra till att bygga en damm med vattenfall och i år blev det gjort. Först tog vi (jag och min man) bort en gammal trätrapp som nästan ingen använder men blev bra till vattenfallet. Vi grävde ut först en stor grop ovanför "trappen" med två olika nivåer och sedan en större men inte så djup nedanför "trappen", endast en lite djupare grop för pumpen. En stor dammduk lades ut och förankrades med stenar. Sedan var det bara att bära och bära och åter bära sten och placera ut dem på duken. När i fyllde dammen med vatten fick vi ändra lite för att få rätt fall uppifrån. Jag har en hel del betongfat av rabarber- och gurkblad som jag har gjort och dem placerade jag ut bland annat i själva rännan så att vattnet rinner i dem. Vi köpte en lite kraftigare pump som pumpar upp vattnet till den övre dammen och på så sätt får det att rinna ner igen. Vattnet cirkulerar mellan den nedre och övre dammen. Efter att vi hade fått till vattnet som vi ville så var det bara att fortsätta att placera ut stenar.Viktigt att det inte blir någon spricka i dammduken och att stenarna håller duken på plats. När det är klart så är det bara att dekorera dammen efter egen fantasi. Jag har som sagt lagt ut betongfat men också målat stenar i olika färger, gjort två fyrar av krukor, placerat ut växter och lite annat smått och gott. De växter som står i vattnet är placerade i krukor så att inte jord och lera rinner ut i dammen med risk för att pumpen slammar igen. Jag tycker att det är roligt om det finns lite olika saker att upptäcka för dem som tittar på dammen. Det finns bland annat en keramikgroda, ser ni den? Jag har också lagt en kruka i den övre dammen som inte syns på bild men blir ett roligt blickfång. Jag har också "fiskar" i dammen. Det är robotfiskar som finns att köpa på en leksaksaffär och drivs av batteri. De är roliga att titta på eftersom de beter sig/simmar som riktiga fiskar, dyker och kan simma i olika hastigheter. Vi har också placerat ut solcellsstyrda lyktor runt dammen som blir fint när det blir mörkare kvällar. Här i norr har vi midnattssolen så än så länge är det ljust hela nätterna.Jag är jättenöjd med dammen och det är så mysigt att sitta på altanen och höra porlande från vattnet, titta på fåglarna som badar i de stora rabarberbetongfaten eller bara dricker vatten. En damm som den här blir nog aldrig klar, ska plantera mer blommor till exempel men det är väl det som är så roligt att hela tiden inspireras och ändra/bygga till, ett roligt trädgårdsarbete.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar