Välkommen till min blogg. Här lägger jag upp bilder på olika saker jag designar. Väskor, tyg, kuddfodral och mycket annat. En del saker letar jag rätt på och gör en make over och annat designar jag själv. Visar även en del tips på olika pyssel, både pyssel som kräver lite mer utrymme men även pyssel som går att sitta vid köksbordet och må bra av. Hoppas att du som besöker min blogg får både inspiration och glädje att själv försöka. Besök även min andra blogg www.ingerssagor.blogspot.com där skriver jag olika sagor/berättelser och lägger upp en hel del enkla recept. Kram Inger

söndag 29 december 2013

Tovad ren

Här är Rudolf. Jag har nålfiltat ett renhuvud av grå, vit och lite rosa ull som jag hade hemma. Började med en stomme av hönsnät och sedan skumgummi. Det är viktigt att skumgummit finns så att ullen går att filta fast. Men samtidigt måste man vara försiktig för det är väldigt lätt att bryta av nålen om den träffas nätet. När man börjar att nålfilta, det är då man också börjar forma huvudet. Det som är roligt med nålfiltning är att det går att forma nästan hur man vill. Hornen har en stomme av en grövre ståltråd, behövs för att inte hornen ska vika sig. Det blir lite tyngd när ullen kommer på så det får inte vara för klen tråd. Nålfiltas på samma sätt som huvudet. Hade lite fundering hur jag skulle montera huvudet för att kunna hänga upp det på väggen. Men björk passar bra till renen eller hur? Nu hänger Rudolf i farstun, se tidigare bild under vinterinstallation.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar