Välkommen till min blogg. Här lägger jag upp bilder på olika saker jag designar. Väskor, tyg, kuddfodral och mycket annat. En del saker letar jag rätt på och gör en make over och annat designar jag själv. Visar även en del tips på olika pyssel, både pyssel som kräver lite mer utrymme men även pyssel som går att sitta vid köksbordet och må bra av. Hoppas att du som besöker min blogg får både inspiration och glädje att själv försöka. Besök även min andra blogg www.ingerssagor.blogspot.com där skriver jag olika sagor/berättelser och lägger upp en hel del enkla recept. Kram Inger

måndag 17 december 2012

Äggoljetempera

Här har jag målat en skåplucka med äggoljetempera. Jag började med att täcka granarna och snöstjärnorna med maskeringstejp. Sedan målade jag grunden med äggoljetempera. För att göra äggoljetempera så blanda 3 lika delar ex knäck ett -två ägg i en glasburk, skaka om ordentligt. Tillsätt sedan linolja i samma mängd som äggen dvs 1/3-del och tillslut 1/3-del vatten. Blanda sedan en liten mängd äggoljetemperan med önskad färgpigment tex i en plastmugg. På det sättet räcker äggoljetemperan till flera olika kulörer. Det tar ganska lång tid för äggtemperan att torka så ha inte bråttom. Första varvet som jag målade hade jag en ganska gul kulör men till andra varvet blandade jag en lite rödare ton. När grundningen var klar tog jag bort maskeringstejpen på granarna och snöstjärnorna. Stammen till granarna fick bli brun och halva granen målade jag med guldockra. Andra halvan av granen och snöstjärnorna målade jag vita.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar